Що святкуємо 7 липня і як Івана Купала поєднане з святом Різдва Івана Предтечі

06 Липня 2017, 11:57
10487

Мабуть, у кожного з нас є багато запитань до священиків, але далеко не завжди трапляється нагода знайти на них відповіді! Нині кожен з вас може запитати у священнослужителя все, що стосується релігії, свят, Біблії, Законів та іншого.

Сьогодні протоієрей храму святого великомученика Дмитрія Солунського, Дмитрій Теравський розповість читачам як ставиться Церква до свята Івана Купала.

Якщо прослідкувати за засобами масової інформації в період від п’ятого по десяте липня, то можна помітити, що майже всі вони, незалежно від політичних віянь чи джерел фінансування, в різнобарвних тонах розмальовують традиції святкування Івана Купала.

Все, майже до самих дрібниць – вінки на воді, вогнища, папороть, гадання, ворожба та інші деталі, широким потоком вилітають на свідомість людей. І лише одиниці зауважать, і то між рядками, що 7 липня Православна Церква відзначає свято Різдво Івана Хрестителя.

А далі знову згадане. І телевізійні випуски новин не обходяться без святкового репортажу з берегів місцевих водойм.

«Стародавня традиція, вікові звичаї нашої землі», - зауважують з розумним виглядом журналісти. «Християнська традиція», - поправляють «знавці»...

Що ж насправді святкується 7 липня і як Івана Купала поєднане з святом Різдва Івана Предтечі?

Подія народження Івана Хрестителя, яка описана в Євангелії від Луки, святкується Православною Церквою з давніх часів і на Сході, і на Заході. Церковні піснеспіви, що прославляють цю подію, були написані святителем Анатолієм, патріархом Константинопольським ще в V столітті, тобто задовго до хрещення Русі.

Православні християни Різдво Івана Хрестителя святкують за старим стилем 24 червня (за юліанським календарем), тобто 7 липня за новим стилем (за григоріанським календарем).

Що ж стосується свята Купала, то ця традиція має язичницьке походження. Дохристиянські вірування наших предків-язичників, що заселяли Русь, сконцентрувалися під час літнього сонцестояння, коли прекрасне світило дня робить перший поворот на зиму.

Ніч з 23-го на 24-те червня (тобто у ніч проти 7 липня за новим стилем) була для них найбільш містичною в році. В цю ніч молодими людьми звершувалися різні не традиційні дійства, які врешті решт закінчувалися оргіями.

Але як же сталося, що християнське свято перетворилося для декого на язичницьку оргію? З часів хрещення Русі деякі псевдохристияни продовжували влаштовувати свої язичницькі обряди. Але чи схвалювала їхню поведінку Православна Церква? Звичайно, ні! Навпаки, суворо виявляла двоєдушність і двовірство, накладала покарання і відлучала від Святого Причастя за несумісний з християнством спосіб життя. Тобто, ставила людину перед вибором: «Ти язичник чи християнин?».

Та язичницькі традиції одним словом не викоріниш, та й не в християнському дусі викорінювати все дотла. Необхідно було вижити язичницькі традицію пов’язані із розбещеністю моральних норм, гаданням та поклонінням стихіям природи.

Проте язичницькі традиції наповнювалися новим, християнським, змістом і вони самі по собі із язичницьких ставали загальноприйнятими православними людьми, залишаючись при цьому тими ж, що й раніш.

Ось і в теперішній час юнаки і дівчата, а з ними і всі інші без всякого вагання продовжують виконувати ті ж язичницькі, непритаманні християнству, дійства вже із новітнім гріховним забарвленням.

Нічого спільного з православ'ям подібні забави не мають і не можуть мати. Сьогодні всі говорять про відродження духовності.

Ось і привід порозмірковувати, що ми відроджуємо після 70-ти років атеїзму. Християнство чи язичництво? Віру чи марновірства? Життя у Христі чи смерть у гріху?

Це свято - день нашого вибору. Що ми святкуємо 7 липня? Різдво Іоанна Хрестителя чи ніч на Івана Купала?

Звичайно, кожен, хто вважає себе православним не повинен приймати участі в подібних святкуваннях. Та Церква не вказує, а застерігає – свято Івана Купала – свято язичницьке, і відзначати його гріх, якому потрібно каятися.

Коментар
29/03/2024 П'ятниця
29.03.2024
28.03.2024