Про реалізацію нелегального спиртного та цигарок в прикордонній зоні

23 Липня 2017, 12:33
9554

Реалізація підакцизної продукції, за умови повної легальності цього ринку, може стати одним з основних джерел наповнення місцевих бюджетів.

Однак, щоб громади отримали максимальні надходження від реалізації їх мешканцям горілчаних та тютюнових виробів, а споживачі – лише якісний товар, контролю та моніторингу з бок органів недостатньо, – запевняють в Головному управлінні ДФС у Волинській області, - пише Конкурент.

Проте, наскільки контроль фіскалів якісний та які заходи для усунення порушень при реалізації горілчаного товару вживаються, розповіла начальник ГУ ДФС у Волинській області Світлана Савчук.

«Завдяки виконанню всього комплексу адміністративно-контролюючих заходів на ринку реалізації підакцизної продукції в межах компетенції Головного управління ДФС у Волинській області до місцевих бюджетів у першому півріччі 2017 року надійшло понад 72 мільйони роздрібного акцизу, що цілком відповідає очікуваним показникам.

Ще понад 5 мільйонів гривень у місцевих бюджетах – плата за ліцензії на оптову торгівлю, і майже 7,8 мільйона гривень – за роздрібну торгівлю алкогольними напоями і тютюновими виробами, – це ті надходження, які фахівці ДФС в області забезпечили в межах виконання своїх повноважень, що теж цілком відповідає прогнозам. Отож, стверджувати про системні порушення на ринку реалізації підакцизу, що своїм наслідком мають ненадходження коштів в бюджет, - підстав немає», – розповіла керівник волинських фіскалів.

– Світлано Павлівно, про факти нелегального продажу спиртного та цигарок на Волині поза правовим полем неодноразово писали волинські ЗМІ. В окремих національних мас-медіа стверджують про масштабні партії нелегального підакцизу, що прямує до Європи, але спочатку реалізовується поза контролем фіскалів в прикордонних регіонах. Яких заходів вживають фахівці ДФС з тим, щоб викрити порушників?

– Окремий структурний підрозділ – управління контролю за обігом та оподаткуванням підакцизних товарів ГУ ДФС у Волинській області постійно здійснює фактичні перевірки представників підприємництва в усіх територіальних одиницях області. незалежно від масштабності бізнесу на предмет дотримання вимог закону про реалізації підакцизної групи товарів. Такі перевірки проводяться без попередження.

Як свідчить практика, всі перевірки – результативні, тобто в ході такого інспектування завжди встановлюються порушення. Зокрема протягом шести місяців 2017 року в ході 108 фактичних перевірок представників бізнесу, які здійснюють діяльність з реалізації підакцизної продукції, встановлено 150 порушень чинного законодавства. Порушники вже сплатили понад 900 тисяч гривень штрафних санкцій.

Отож, доводиться констатувати, що позиція представників бізнесу – не завжди відповідальна. Відсутність ліцензій, реалізації алкоголю і тютюну за цінами, що не відповідають визначеним, продаж спиртного неповнолітнім, порушення касової дисципліни, або продаж горілки на розлив без отримання відповідного статусу, – це типові порушення, які фіксують фахівці ДФС в ході таких перевірок.

Варто особливо наголосити, що у разі викриття фактів реалізації підакцизної продукції без марок акцизного податку встановленого зразка, ми вживаємо заходів для встановлення каналів постачання такої продукції, а сам вміст пляшок чи контрафактного тютюну підлягає експертизі. Безумовно, вся така продукція негайно вилучається.

Зрештою, факт продажу алкогольного сурогату чи цигарок без марки акцизного податку може стати тією ланкою, що дозволить в межах оперативних заходів викрити незаконний канал постачання на територію області масштабних партій такої продукції.

– До речі, скільки такого нелегального товару вилучено на Волині цього року?

Протидіючи незаконному обігу та реалізації підакцизної продукції, співробітники податкової міліції Волині у першому півріччі 2017 року вилучили з незаконного обігу продукції майже на 11 мільйонів гривень. Супроводжуючи кримінальні провадження, оперативники провели 15 обшуків та 9 оглядів.

В ході цих заходів припинено діяльність 3 підпільних виробництв фальсифікованих лікеро-горілчаних виробів та однієї підпільної АЗС, із незаконного обігу вилучено 9 567 літрів фальсифікованих лікеро-горілчаних виробів, 1370 літрів спирту, 19 тонн паливно-мастильних матеріалів.

Наприклад, в обласному центрі в ході оглядів торгових місць на ринках вилучено 1,5 тони елітних лікеро-горілчаних виробів на загальну суму понад 1 мільйон гривень. Разом з тим, співробітники податкової міліції працюють в напрямку викриття та припинення діяльності каналів незаконного переміщення тютюнової продукції з території України до країн Євросоюзу, як поза пунктами пропуску так і автомобільним транспортом через міжнародні пункти пропуску.

Результат роботи в цьому напрямку  вилучення 680 тисяч пачок тютюнових виробів орієнтовною вартістю понад 7 мільйонів гривень. При цьому, припинено три факти незаконного складування та переміщення тютюну в Республіку Польща "зеленими" ділянками кордону, де й вилучено тютюнові вироби на суму більше 750 тисяч гривень.

Ви поцікавитеся, чи це багато? Це досить пристойний результат, оскільки саме цей вилучений товар міг завдати величезної шкоди здоров'ю споживачів. А якщо взяти до уваги той момент, що зловмисники тепер знають, що їх незаконній діяльності активно і професійно протидіють,  ефект роботи очевидний.

– Найчастіше зоною критичної оцінки журналістів та громадськості стають прикордонні райони, зокрема Володимир-Волинський. Можливо, всі зусилля треба зосередити саме там?

 Пильної уваги та контролю потребує ситуація з реалізацією підакцизної продукції по всій області. Запевняю, що всі матеріали, які публікуються чи озвучуються в ефірі щодо можливих зловживань, ми ретельно аналізуємо. За об'єктивне і неупереджене висвітлення проблем на ринку підакцизної продукції та конструктивну критику щиро дякуємо, однак окремих представників мас-медіа просимо не робити необґрунтованих чи передчасних висновків про некомпетентність фахівців ДФС.

У своїй діяльності ми керуємося винятково положеннями чинного законодавства, а оприлюднення інформації про хід досудового розслідування може призвести до порушення вимог ст.222 КПК України та зашкодити подальшому розслідуванню кримінального провадження.

Запевняю, що на території Володимир-Волинського району фахівці ДФС здійснюють весь передбачений законом комплекс заходів для моніторингу та контролю ситуації на ринку реалізації підакцизної продукції. Окрім того, щоб впорядкувати торгівлю підакцизною групою товарів на території обслуговування Володимир-Волинської ОДПІ при органах місцевого самоврядування створено спеціальні комісії, які щотижня здійснюють обстеження місць реалізації підакцизної групи товарів.

Створення таких комісій ініціювали представники ДФС, оскільки інформація, що напрацьовується в ході обстежень, стає підставою для проведення фактичних перевірок.

Варто наголосити на одному надзвичайно важливому моменті: в компетенції фахівців ДФС здійснювати контрольно-перевірочні заходи щодо дотримання податкового законодавства суб'єктами підприємництва, тобто стосовно осіб – фізичних та юридичних, підприємницька діяльність яких офіційно зареєстрована. Протиправна діяльність громадян на ринку реалізації підакцизу – сфера компетентності муніципалів та Національної поліції.

– Чи означає це, що умовно кажучи громадянин чи громадянка Г, які не бажають сплачувати податки, але активно реалізують горілчані і тютюнові вироби, можуть спокійно "працювати", бо податковий ревізор не має права їх перевіряти?

– Податківець не має права, але представники муніципальної та Національної поліції повинні скласти адмінпротокол, за яким суд притягує порушника до відповідальності. Представники місцевого самоврядування, дбаючи про надходження в місцевий бюджет, можуть і повинні переконати такого тіньового бізнесмена зареєструвати підприємництво і сплачувати податки.

А громадяни – споживачі продукції, задля власного здоров'я повинні мати за правило перевірити наявність ліцензії, акцизних марок та суму роздрібного акцизу в отриманому при придбанні чеку. У сфері торгівлі та обслуговування порушення під час реалізації алкогольної продукції та тютюнових виробів хоч і не мають масового і системного характеру, однак часто трапляються у тих громадах, де мешканці не надто уважні до діяльності продавців підакцизної групи товарів, або ж готові свідомо ігнорувати закон.

А тим часом, зловмисники, розуміючи, що їм протидіють, вдосконалюють способи реалізації горілчаного і тютюнового сурогату – створюють групи в соціальних мережах, пропонують товар з авто чи інших спеціально створених мобільних місць, використовують можливості легальних Інтернет – ресурсів тощо.

Тому саме рівень громадянської свідомості та загальної податкової культури – серед факторів, що можуть забезпечити максимальні надходження в бюджет.

– Чи маєте підстави сподіватися, що керівник місцевих органів влади та споживачі стануть партнерами фіскалів в питанні легалізації ринку підакцизної продукції?

– Звичайно. Наприклад в червні цього року проведено ряд фактичних перевірок у Турійському районі. А підставою для їх проведення стали звернення голів сільських рад на адресу державної податкової інспекції про те, що на території сіл підприємці реалізують горілчаний товар і цигарки без ліцензій. Всі повідомлені головами сільських рад факти в ході фактичних перевірок підтвердилася, це означає , що бюджет отримає додаткові кошти.

Стосовно громадян, то бажання споживати якісний продукт і турбота про здоров'я, спонукає дедалі більше споживачів уважніше вивчати не лише інформацію на етикетках, а й отриманий фіскальний чек, позаяк це саме той документ, який гарантує захист у разі придбання неякісного товару.

Якщо такий споживач ще й поцікавиться сумою роздрібного акцизу в чеку, що має надійти в бюджет, – можна вважати, що фіскали та місцева влада мають надійних союзників у питанні забезпечення надходжень до місцевих бюджетів.

Впевнена, що впорядкувати ситуацію з реалізацією підакцизної продукції можна, але лише спільними зусиллями та за умови взаємної відповідальності контролерів, споживачів та представників бізнесу. Власне це практика, що склалася та довела свою ефективність в європейському співтоваристві.

Коментар
29/03/2024 П'ятниця
29.03.2024
28.03.2024