«Успішна громада – та, де кожна гривня формує бюджет», – експерт АМУ Василь Гром
Асоціація міст України — це всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування, що представляє позицію та захищає інтереси місцевого самоврядування, веде від імені громад діалог з органами державної влади на всіх рівнях. Створена 1992 року за ініціативи міських голів. Асоціація була однією з тих структур, яка працювала над проєктом закону «Про місцеве самоврядування».
Представники АМУ надають консультативну підтримку громадам, представляють їхні інтереси у співпраці з органами державної виконавчої влади, з Офісом президента України та з Урядом. Також Асоціація міст України включена у бюджетний процес щороку.
Регіональні відділення Асоціації діють у всіх областях України, в тому числі – і на Волині. Район.in.ua вирішив поспілкуватися з заслуженим економістом України, багаторічним експертом АМУ, консультантом з бюджетних питань Волинського регіонального відділення АМУ Василем Громом щодо нинішньої фінансової ситуації у громадах, тих ризиків та викликів, які чекають їх попереду.
– Провал початку опалювального сезону в громадах. Хто винен – очільники громад чи «Нафтогаз»? Як діяти, щоб більше не наступати на ці граблі?
– Підготовка до нового опалювального сезону повинна розпочинатися після закінчення поточного сезону. Стосовно готовності опалювальних систем, включаючи котельні та інші потужності з виробництва теплової енергії – це компетенція і відповідальність виконавчих органів місцевих рад.
А питання, за якими цінами буде відпускатися природний газ для населення, теплокомуненерго і бюджетних установ. Ці питання чомусь виникають на центральному рівні практично в період початку опалювального сезону. Вони, як правило, виникають, коли спотовий ринок природного газу в Європі тріщить від надвисоких цін.
Постає питання, чому Україна застосовує ціни спотового ринку природного газу, маючи газ власного видобутку, який перепродується через різні компанії-прокладки за невідомими для громадськості цінами, і хто на цьому заробляє. Відповідь на поверхні – не державний бюджет, це точно.
А місцеві ради просто на такі ціни природного газу не мають коштів для забезпечення повної потреби. Сьогодні вже листопад – а про нібито виділення субвенції для місцевих бюджетів на компенсацію різниці в цінах на природний газ ще ніхто в Кабміні не вносив жодних пропозицій.
– Формування бюджетів громад з увагою до альтернативного палива. Які громади на Волині мають позитивний досвід? Використовують твердопаливні котли?
– Таких громад на Волині багато і, в першу чергу, це території, які не газифіковані. Для прикладу, у Маневицькому районі. І що саме основне – ці територіальні громади працюють у реальному ринку твердого палива.
– Чи є у громадах достатньо кваліфіковані кадри, які на високому рівні працюють з фінансами? Чи можлива підготовка таких працівників? Як вона відбувається?
– Так, таких фахових спеціалістів є багато. Доречним буде зауважити, що згідно з чинним законодавством України, з січня 2021 року усі територіальні громади мають у структурі виконавчих органів фінансові органи як юридичні особи та самостійні розпорядники коштів місцевого бюджету.
Це сприяє підвищенню рівня фінансово-бюджетної роботи у територіальних громадах, відповідальності за ефективне використання бюджетних коштів.
– На що мають звернути особливу увагу фахівці у громадах, формуючи бюджет на 2022 рік?
– У ситуації, що склалася з цінами на енергоносії, – особлива увага має бути приділена питанням забезпечення діяльності бюджетних установ. Це – освітні, медичні та культосвітні заклади та підприємства.
Ще одна особливість – в період розгляду проєкту Державного бюджету України на 2022 рік Кабінет Міністрів України намагався просунути у Верховній Раді України проєкт закону України «Про зміни до Бюджетного кодексу України» № 6062, який суттєво погіршує рівень бюджетної забезпеченості місцевого самоврядування, ускладнює бюджетні процедури, які певною мірою обмежують фінансову самостійність місцевого самоврядування та інші суперечливі позиції законопроєкту.
Завдяки наполегливій роботі Асоціації міст України зазначений законопроєкт вдалося зняти з першого читання, але це не значить, що він знову не з’явиться у порядку денному Верховної Ради України.
Фахівці Волинського регіонального відділення підготували і розіслали місцевим радам проєкт звернення до народних депутатів, щодо непідтримки цього законопроєкту. Оперативно завчасно відреагували на нашу пропозицію Луцька, Ковельська, Нововолинська, Горохівська міські, Любешівська селищна та Городищенська сільська ради. Надіємося на підтримку усіх місцевих рад.
– Що робити, якщо грошей громаді не вистачає до кінця 2021 року?
– Питання актуальне і заслуговує на увагу. Завершення бюджетного року, як правило, проходить через постійний, а у грудні – щоденний контроль за доходами та видатками в режимі очікуваного виконання місцевих бюджетів. Ця практика застосовується постійно і має на меті не допустити проведення видатків місцевого бюджету без наявності джерел фінансування.
У таких випадках за пропозицією фінансового органу місцева рада має реагувати миттєво в частині внесення відповідних змін до її рішення про місцевий бюджет з таким розрахунком, щоб першочергово забезпечити коштами діяльність бюджетних установ – це тепло, світло, зарплата, харчування дітей (учнів), а все інше – в міру наявності доходів бюджету.
– ПДФО. Чому важливий цей податок?
– Я вже вкотре наголошую, що ПДФО – це не тільки основне дохідне джерело місцевих бюджетів, майже 60 і більше відсотків власних доходів. Цей податок – основна складова доданої вартості у громаді.
Якщо зростають надходження податку, то зростає територіальна економіка, мешканці отримують заробітну плату, якою своєю чергою, через товарний ринок стимулюють економіку. ПДФО – це єдиний індикатор живучості регіональної економіки та соціально-економічного стану громади.
– Інші місцеві податки та збори. Які джерела доходів громади часто ігнорують чи не використовують повною мірою?
– Усі податки та види доходів бюджету важливі незалежно від обсягів їх надходжень – кожна гривня формує бюджет. Але більш вагомими є майнові податки – земля, будівлі, споруди та єдиний податок.
Тут ще багато є резервів для збільшення доходів місцевих бюджеті.
– Які критерії фінансового успіху громади?
– Індикатором місцевого бюджету є коефіцієнт податкоспроможності, а спроможність громади можна було б оцінити рівнем видатків на одного мешканця. Іншими словами, щоб було зрозуміло читачам – скільки збираємо до місцевого бюджету і який обсяг державних і місцевих послуг та інвестування в розвиток інфраструктури отримує один мешканець громади.
Особливо зрозумілими стають ці показники, коли ми порівнюємо їх з іншими громадами.
Успішна громада – та, де кожна гривня формує бюджет.
Консультантка з комунікацій Волинського РВ АМУ Олена КУЗЬМИЧ